ספינינג על מה עובד בגוף

מעוניינים להתאמן בחדר הכושר או בחוגים ומתלבטים מה מתאים לכם? הכלל הראשון הוא לבחור באימון שעושה לכם טוב, כדי שתוכלו להתמיד בו וליהנות לאורך כל הדרך על אף המאמץ. 

אימון ספינינג, שהפך בשנים האחרונות לפופולרי מאוד בכל רחבי הארץ, הוא אחד האימונים האפקטיביים ביותר הן לבריאות והן לשריפה של קלוריות. אז מה על ספינינג עובד בגוף, כמה קלוריות שורפים באימון ספינינג והאם ניתן לעשות ספינינג באופן עצמאי?

מה זה ספינינג?

אימון ספינינג הוא אימון עצים המבוצע על גבי אופניים נייחות, לרוב בסביבה מקורה וממוזגת ותחת הדרכה של מדריך. האימון, שמלווה במוזיקה קצבית, מתאפיין במצבי רכיבה שונים – רכיבה בישיבה, רכיבה בכיפוף ורכיבה בעמידה. 

בגלל המאמץ הרב שהוא מצריך מהרוכבים, הוא נחשב לאימון תובעני מאוד אך בהתאם לכך הוא עושה את העבודה. הספינינג מתאים לאנשים בגילאים שונים וברמות כושר שונות, כשהיתרון העיקרי שלו הוא שהוא אינו משפיע על המפרקים ולא מעמיס על מערכת השלד. 

עם זאת, רכיבה בתנוחה לא נכונה תגרום לשחיקה של המפרקים ובפרט של מפרק הברך, ולשרירים תפוסים בשכמות. על אף שנהוג לבצע את אימון הספינינג בסביבה מקורה, ניתן להתאמן גם בחוץ – בגינה, במרפסת, על חוף הים וכדומה – והכל תוך התחשבות במזג האוויר כדי למנוע מצב של מכת חום.

ספינינג – על מה עובד בגוף?

אימון ספינינג עובד על כל קבוצות השרירים בגוף – הגב, הבטן, החזה, הידיים, הרגליים והישבן, ולכן הוא נחשב לאטרקטיבי מאוד בקרב מגוון רחב של מתאמנים, הן גברים והן נשים, גם בקבוצה של מתאמנים ותיקים בעלי כושר גופני מצוין. 

הוא מהווה פעילות אירובית מן השורה הראשונה, ובגלל הכוח הפיזי שמושקע בו – הוא תחליף מצוין לפעילות אנאירובית למי שלא רוצה להרים משקולות. 

מלבד העבודה על קבוצות שרירים רבות, הספינינג משפר מאוד סיבולת לב-ריאה ומאמן אותנו להתמיד במאמץ פיזי לאורך זמן. בעזרת אימוני ספינינג תכופים ניתן לאזן לחץ דם וכולסטרול ולייעל את עבודת הלב וכלי הדם.

כמה קלוריות ניתן לשרוף באימון ספינינג?

הכלל אומר שככל שהפעילות הגופנית מצריכה מאיתנו נשימות מאומצות, כך הלב דופק מהר, והתוצאה היא שריפת קלוריות גבוהה. ואכן, באימון ספינינג קצב הנשימה הוא גבוה והלב דופק מהר, ובאימון ספינינג אחד שאורך כ-60 דקות ניתן לשרוף עד 700 קלוריות.

בכך הספינינג מציב את עצמו בראש הטבלה של האימונים האפקטיביים לירידה במשקל ולעיצוב הגוף. מלבד שריפת הקלוריות, שהיא יעד בפני עצמו לירידה במשקל, הספינינג מעצב את הגוף בזכות עבודה מאומצת על השרירים. התוצאה היא ירידה באחוזי השומן מצד אחד, ושרירים מוצקים מצד שני.

מה אסור לעשות באימון ספינינג

למרות שמדובר באימון אפקטיבי ובטוח יחסית, עדיין ישנם הנחיות שלא כדאי לעבור עליהן. ראשית, מומלץ לבצע בדיקה רפואית במרפאה המתמחה בביצוע בדיקות מאמץ, או לפחות לקבל את אישור הרופא שלכם. 

במהלך הספינינג הלב מגיע לדופק גבוה מאוד. בכל מקרה, חשוב לעבוד עם מד דופק ולוודא שאתם נמצאים בטווחים הבטוחים עבורכם. וודאו שהאופניים מתאימים למדיות שלכם, שהכידון לא רחוק או נמוך מדי ושאתם מגיעים לדוושות בקלות. 

אופניים שאינם תואמים למידותיכם יקשו עליכם בביצוע הפעולה ואף יגרמו לפציעות. בעת יישור הרגל שלכם כלפי הדוושה, הברך צריכה להישאר כפופה במעט. המרפקים צריכים להיות כפופים מעט והזרועות במרחק נוח מהכידון. 

בתור התחלה, ובפרט אם אתם חסרי ניסיון בספינינג או שרמת הכושר הגופני שלכם נמוכה, מומלץ להתחיל מאימון קצר יותר בעצימות בינונית. ככל שרמת הכושר שלכם תעלה – תוכלו לעבור לאימונים מלאים ועצימים.

האם ניתן לבצע אימון ספינינג באופן עצמאי בבית?

בהחלט! כל מה שצריך בשביל אימון ספינינג זה אופני כושר נייחות אותם ניתן להציב בבית. כדי שהאימון שלכם יחשב לספינינג אמיתי ולא לסתם רכיבה על אופניים, חשוב לעשות אותו ביחד עם מוסיקה קצבית בווליום גבוה, ולשנות מעת לעת את מנח הרכיבה בהתאם לקצב המוסיקה. 

אפשרות נוספת, לחסרי ניסיון בתחום הספינינג, היא לצפות בשעורי ספינינג, בין אם ב-youtube ובין אם אונליין, ולהישמע להנחיות המדריך. את הספינינג ניתן לעשות בחדר מקורה או בחוץ, בהתאם לנוחות שלכם ולמזג האוויר. 

אם אתם מחלטים להתאמן בחוץ בעונה החמה, כדאי שהאימון יתבצע בשעות הערב או הבוקר המוקדמות מאוד.

דילוג לתוכן