איך לסייע לגוף להתאושש אחרי פעילות?

תוכן עניינים

ביצוע פעילות גופנית על בסיס שגרתי וקבוע הוא דבר חשוב מאוד שמביא איתו הרבה בריאות לכל מי שעוסק בתחום – יש כיום מודעות גבוהה לביצוע פעילות גופנית ואפשר לראות ולהבין את התוצאות החיוביות של הפעילות הזו עבור כל אחד. 

חשוב מאוד להתחשב ברמת הכושר הגופני, כמו גם בגיל, בגובה, במשקל ובהיסטוריה, אם יש, של הבריאות הפיזית. 

חשוב לדעת, שלאחר סיום הפעילות הגופנית – מתרחשים בגוף לא מעט שינויים פיזיולוגיים – עייפות, תשישות, כאבי שרירים ולפעמים אף יותר מזה. איך עוזרים לגוף להתאושש לאחר האימון בצורה הטובה ביותר?

מה קורה בגוף בזמן אימון ספורטיבי?

הרבה מאוד קורה בגוף בזמן אימון. השרירים מתאמצים ומפרישים חומרים שונים, קצב דופק הלב עולה בצורה משמעותית, זרימת הדם מתחזקת והופכת למהירה ומזורזת וכמובן שהגוף מפריש זיעה בקצב מוגבר על מנת לצנן אותו.

המתאמן לוקח נשימות עמוקות מאוד על מנת לעמוד בדרישה המוגברת לחמצן לכל חלקי הגוף וכמובן שמדי פעם עליו לנוח ולתת לשרירים להתאושש ולחזור למצבם הטבעי. 

אחת ההתרחשויות המסקרנות ביותר קורית דווקא בשרירים. במהלך האימון, נוצרים קרעים קטנים מאוד בסיבי השריר כתוצאה מהמאמץ, אך אל דאגה – אותם קרעים נועדו על מנת לחזק את השריר.

מה קורה לאחר שהאימון מסתיים?

ישנו פרק זמן שאורכו משתנה בין מתאמן למתאמן ובמהלכו יורד קצב דפיקות הלב, השרירים נרגעים ומתחילים להיבנות ומערכות הגוף כולן חוזרות למצב של רגיעה. הזמן הזה, נקרא "חלון הזדמנויות", ולרוב הוא אורך 24-48 שעות. 

במשך שעות אלה, הגוף עדיין נמצא במצב של שריפת קלוריות מואצת, וחשוב לתת לו את התזונה הנכונה ואת המנוחה על מנת שימשיך לשרת אותנו. במידה ולא מתייחסים לגוף בשעות שלאחר האימון – ובעיקר לנושא התזונה – במקרים רבים האימון כולו לא יהיה אפקטיבי.

תזונה – כאשר השרירים מתאמצים במהלך האימון, נוצרים בהם קרעים מיקרוסקופיים. החומר היחיד שבונה את השריר הוא חלבון, ולכן ישנה חשיבות לאכילת חלבון איכותי מיד לאחר האימון ובמשך 24 שעות לפחות. מומלץ להוסיף לחלבון פחמימות מורכבות על מנת להשיב לגוף את האנרגיה שאבדה לו ולהגיע להתאוששות במהירות.

שתייה – מים הם המשקה הבריא ביותר בכל מצב, בעיקר במהלך ואחרי אימון גופני. אין טעם לשתות משקה אחר שיכניס לגוף חומרים פחות רצויים או סוכרים מיותרים. זאת למעט משקה חלבון, במידה ומתאמנים על מנת לפתח שרירים, אך משקה החלבון לא יכול להיות על חשבון שתיית מים.

מתיחות – המתיחות חייבות להיות חלק בלתי נפרד מהאימון, למרות שהן מבוצעות בסיומו. ללא המתיחות השרירים עלולים להיפצע ואפילו לכאוב.

מנוחה – גם היא חלק בלתי נפרד מהאימון, שכן בזכותה השרירים מתחזקים בחזרה ואפילו יותר לקראת האימון הבא. לא מומלץ להתאמן באופן עצים יום אחרי יום על מנת שלא לפגוע בשרירים.

מהי הדרך היעילה ביותר להתאמן?

בין אם אתם בוחרים במנוי לחדר הכושר, אוהבים ללכת בשכונה או דווקא מעדיפים לרכוש מכשירי כושר ביתיים – השילוב בין פעילות אירובית לפעילות אנאירובית הוא השילוב האולטימטיבי שיביא לכם תוצאות במהירות. אצלנו תוכלו לרכוש מכשירי כושר ביתיים – מכשירי כושר מתצוגה ומכשירי כושר יד שניה במצב מצוין – אשר יאפשרו לכם לשמור על כושר ובריאות בהתמדה.

דילוג לתוכן